Életmód, edzés, motiváció

3 “szuperélelmiszer”, amit érdemes beilleszteni az étrendedbe

Régen jelentkeztem, de most egy pár hasznos ételt szeretnék megosztani veletek, saját tapasztalatok alapján.

Terveim szerint havi 1-2 cikkel fogok jelentkezni, mindenféle témában.

Na szóval a 3 élelmiszer, amit mindenképp érdemes fogyasztania, minden embernek, aki odafigyel az egészségére.

1. Chia mag – “Az aztékok kincse”

chia

A chia magról először a Futni születtünk c. könyvben olvastam. A mexikói helyi indiánok, a tarahumarák fogyasztották előszeretettel, a közel 100 mérföldes futásaik előtt.

Kicsit utána néztem, és a következő dolgokat találtam.

  • Teljes értékű fehérjeforrás, megtalálható benne mind a 9 esszenciális aminosav
  • Magas Omega3 zsírsav tartalma van. ( Érdemes odafigyelni, hogy a halolajat ezzel nem válthatjuk ki, mint ahogyan semmilyen más növénnyel, mert a növények főleg ALA-t tartalmaznak. De a chia mag a leggazdagabb növényi ALA forrás)
  • Javítja a vér koleszterin szintjét
  • Nagyon-nagyon magas az antioxidáns tartalma, amit még sütés, főzés esetén sem veszít el
  • Szabályozza a vércukor szintet
  • Magas zsír tartalma miatt, hosszú távú energiát ad
  • Ásványi anyagok: Kalcium, magnézium, vas, folsav, mangán, foszfor, cink, kálium…
  • Vitaminok: A, B1, B2, B3, B9, C, E

Szóval egy igazi egészségbombáról beszélünk. Én személy szerint chia frescha-t szoktam belőle készíteni. Reggel azzal kezdem a napot. Nagyon egyszerű, beáztatok 1-2 teáskanál magot egy kis pohár vízbe, megvárom, amíg ilyen gél szerű lesz és megiszom. Lehet ízesíteni citromlével például, de nincs íze, szóval bármivel. Mivel elég magas a rost tartalma, ezért jót tesz a bélflórának, és a napközben elfogyasztott ételek megemésztésében is segít, lecsökkent a szénhidrátok glikémiás indexét.

chiamag

 

2. Kendermagliszt

hemp

Itt konkrétan a kendermag őrleményre gondolok, nem a kendermag fehérjére. Az utóbbinak elég brutál az ára és kb 10 gramm fehérjével van több benne és majdnem ugyan annyi a zsír és a szénhidrát tartalma. Nem mondom, hogy nem éri meg, de szerintem nem éri meg. 😀

  • A kendermag tartalmazza mind a 9 esszenciális aminosavat, amire szükségünk van. Nagyon jó fehérjeforrás vegánoknak, vagy olyanoknak, akik nem szeretnének olyan sok húst enni.
  • Sok omega3 zsírsavat tartalmaz, amelyek csökkentik a koleszterin szintet és még egy csomó jó tulajdonságuk van, amit előbb elmondtam, vagy a google megmondja.
  • Magas rost tartalma van, ami szintén segíti az emésztést, és garantálja a jó bélműködést
  • Kalcium, magnézium, kálium, B, E vitaminokban gazdag.
  • Növényi fehérjék közül a legmagasabb szinten hasznosul
  • Fehérje tartalma kb 32%-os, tehát 100 grammban van kb 32 gramm fehérje.

Lehet sütéshez, főzéshez használni, állagra és ízre is hasonlít a mákhoz. Én konkrétan turmixba keverem bele. Csak összerázom vízzel és ledöntöm. Érdemes ízesíteni például kakaóporral vagy akármivel. Pl reggeli turmixnak kifejezetten jó: 50-100 gramm zabpehelyliszt, 50-60 gramm kendermagliszt és egy kis holland kakaópor. Kész is van a finom és egészséges reggeli, vagy “előreggeli”, ami tartalmaz közel 30gramm fehérjét. Ráadásul a zabnak is elég jó az aminosav összetétele, tehát jól kiegészítik egymást.

 

3. Sörélesztő pehely

 

sörélesztő

Ez egy gomba, melyet malátán érlelnek és hihetetlen sok vitamin, ásványi anyag található benne. De nem erjesztő hatású, ezért bárki fogyaszthatja. Ráadásul 16 fél aminosavat is tartalmaz szép számban. 50% a fehérjetartalma. Található benne nagy mennyiségben nukleinsav, amely segíti a fehérje beépülését, felszívódását. Kifejezetten sok B vitamin található benne.

Nagyon finom az íze, én szendvicsbe szoktam szórni, vagy a főételek tetejére. De igazából bármire használható. Én meg akarom próbálni, hogy az edzés utáni turmixba belekeverem, egy kis plusznak.

 

Jó egészséget!