Életmód, edzés, motiváció

Gyors fogyás? Alapelvek fogyni vágyóknak 1.rész

paleo_diet_weight_loss

El kell, hogy keserítselek, de gyors fogyás nem létezik. Vagy mégis? Attól függ, hogy honnan nézzük. A legtöbb ember, aki elhízik, utána már egész életében olyan is marad. Ahhoz képest, ha lefogyunk mondjuk 1-2 év alatt, akkor az gyors fogyásnak számít nem?

Szögezzünk le egy pár dolgot kezdetnek:

  • Nincsenek csodaszerek, amiket, ha beszedsz, lefogysz
  • Nincsenek csoda edzéstervek, amivel “3hét alatt formás lesz a feneked”
  • Nincsenek csoda eszközök, amivel erőfeszítés nélkül le tudnál fogyni. “1 órányi kemény edzés 10 perc alatt a flabelossal elfáradás nélkül” Vicces!
  • Nincsenek csoda diéták. Sem káposztaleves kúra, sem pedig zsíros kenyér tésztával kúra

Ez elég rosszul hangzik nem? De akkor mi kell ahhoz, hogy elinduljak a fogyás útján?

  • Kell egy erős cél, amit kitűzöl és nem téveszted szem elől
  • Keményen kell dolgoznod, hosszú időn keresztül
  • Kitartónak kell lenned
  • Fókuszálnod kell
  • Ki kell lépned a komfortzónádból!

komfortzone

Bármit el akarsz érni az életben, az csak úgy működik, ha kitűzöl egy célt és állhatatosan dolgozol érte, minden akadály ellenére. Sokszor fogod hallani, hogy “neked ez úgysem fog menni” vagy “minek lefogyni, így is jól nézel ki” és ehhez hasonlók. Ők irigyek rád, hogy ki mersz lépni a kényelmi zónádon kívülre és teszel magadért valamit. Ezek apró kihívások, ha átmész rajtuk, akkor eléred a célod, ha nem, akkor lesz még egy dolog, amit feladsz!

Egy kis ijesztgetés, hogy miért is kéne lefogynod? Az elhízás ezekhez a betegségekhez vezet többek között:

  • Szív és érrendszeri betegségek
  • Cukorbetegség
  • Rák
  • Epekő
  • Ízületi gyulladás
  • Alvási zavarok
  • Önbizalom hiány

fat

Oké! Megvan a célod és eldöntötted, hogy most végre végigcsinálsz valamit! Mik az alapelvek?

1. Étkezési alapelvek

étkezés

Nem fogok konkrét étrendet írni, mert minden ember más és más. Lehet, hogy ami nálad működik, az nálam nem. Beírod a Google-ba, hogy diétás étrend és rengeteget találsz. Olyat keress, ami tudományos módon is és tapasztalatok alapján is alá van támasztva.

  • A vacsora és a másnap reggeli között teljen el minimum 14 óra

Az időszakos böjtölés egy hatékony diétás étrend, de sokan nem akarják, vagy nem tudják alkalmazni. De ilyen módon hozzá tudunk jutni pár előnyhöz, amit azzal a diétával el tudnánk érni. Beindul a zsírégetés és a hormontermelés.

  • Az étkezéseink legyenek meghatározott időpontban, amit mindig próbáljunk betartani

A szervezetünk tudjon számítani arra, hogy egy adott időpontban energiát adunk neki. Így egy idő után nem leszünk éhesek folyton és nem akarunk egész nap nassolni.

  • Az étkezéseinknek a legnagyobb része zöldségekből álljon

Itt nem a hasábburgonyára gondolok, hanem nyers vagy párolt zöldségekre. Az igaz, hogy már nem sok vitamin és ásványi anyagot tartalmaznak, de a rost, ami bennük van az nagyon fontos. Hamarabb jóllakottak leszünk és segít kitisztítani a szervezetünket.

  • Többször együnk kisebb adagokat

Például a jól bevált iskolai étrend: reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna, vacsora. Csak a tápanyagok minősége ne iskolai ( menzás ) legyen.

  • Kerüljük a finomított élelmiszereket

Ne együnk cukros és fehér lisztes ételeket. Kerüljük a transzzsírokat. Lehetőleg minél feldolgozatlanabb ételeket együnk.

  • Igyunk minimum 3 liter vizet per nap

Sajnos a gyümölcslevek is tele vannak cukorral, emiatt nem ajánlott fogyasztani. Az elegendő víz nagyon fontos az anyagcserénk számára is és a teltségérzetünk számára is. De rengetek folyamatban szerepet játszik. A legfontosabb “tápanyagunk”.

  • Kerüljük az alkoholt és a dohányzást

Erről gondolom nem kell sokat beszélni. Az alkohol egyrészt rengetek kalória, másrészt gátolja a hormontermelést, ráadásul legyengít fizikailag is. A dohányzás gyakorlatilag egyenlő az öngyilkossággal, szóval erről ne is beszéljünk.

 

 

A cikk második részében a mozgással és az edzéssel fogunk foglalkozni!